Friday 11 January 2013

Istikharah Cinta

Morning readers....

Wahhhh entry pagi nih Istikharah Cinta.....sebenarnya pagi nih aku ade bace 1 blog..aku mmg suka baca blog mamat nih...aku xtau lah dia ustaz or pape...sbb kat blog dia xdelah letak ustaz or pape..tp dia nih mmg terkenal ngan pakar motivasi cinta...aippppp korang jgn salah paham,aku baca blog dia bukan lah sbb cinta sgt pun...sbb blog dia ade2 pasal2 keagamaan..soal jawab pasal agama yang kekadang kt sdiri xtau bd tuh...bagus gak entry2 blog tuh....n mostly entry tuh untuk wanita....

ok sebut pasal istikharah cinta....aku x pastilah pendapat korang ttg istikharah nih mcm mn....jujur aku bgtau aku xprnah wat istikharah utk mintak petunjuk sape pasangan aku....tp aku pnah wat solat istikharah utk mintak Allah bantu aku bagi jalan atau jawapan sbb hidup aku serabut and tak tenang....

Mak ak selalu suruh aku wat solat istikharah ttg calon pasangan aku sbb die tak nak ak terus menunggu "Dia"....tp jwpan aku pd mak aku and sesape ja yg suh ak wat solat istikharah sbb cinta ialah.....aku xtak nak tau sape pasangan ak...sbb aku percaya dengan jji Allah...andai dah spai msa tak akan lmbat sesaat pun bda tuh akan terjadi....nih bmkna Allah dah ttukan segalanya....ak sbg hamba hanya berdoa agar dipermudahkan segala urusan hidup aku.....

tp crita ttg istikharah nih...ak pnh dgr yg xsemestinya Allah akan beri petunjuk pd kita melalui mimpi..kwn ak pnah bgtau pas solat istikharah cuba ko bukak ja Al Quran dan cuba ko baca terjemahannya..mgkin ble mbantu...ak xtau sejauh mn benar benda nih...tp ak pnah wat lah...n crita dia mcm nih...pas aku wat solat istikharah aku terus buka ja Al Quran dan surah yg aku bukak tuh ialah Surah An Nur...so aku pun cuba memahami surah nih..antara terjemahan ayat An Nur nih ialah


**Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.
(An-Nuur 24:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark


**Dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya; dan hamba-hamba kamu (lelaki dan perempuan) yang hendak membuat surat perjanjian untuk memerdekakan dirinya (dengan jumlah bayaran yang tertentu), hendaklah kamu melaksanakan perjanjian itu dengan mereka jika kamu mengetahui ada sifat-sifat yang baik pada diri mereka (yang melayakkannya berbuat demikian); dan berilah kepada mereka dari harta Allah yang telah dikurniakan kepada kamu. Dan janganlah kamu paksakan hamba-hamba perempuan kamu melacurkan diri manakala mereka mahu menjaga kehormatannya, kerana kamu berkehendakkan kesenangan hidup di dunia. Dan sesiapa yang memaksa mereka, maka sesungguhnya Allah - sesudah paksaan yang dilakukan kepada mereka - Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(An-Nuur 24:33) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark   

pada pandangan akulah....untuk dapat yg terbaik...kt dulu yg kn berubah utk jadi baik.....Allah tuh maha adil..kalu kt pikir perancangan hdup kt nih even dah di plan dgn baik and perfect tp kt jgn lupa bl2 ms saja Allah tuh akan tjuk kebesaran Nya...
Aku xkata kt xplu merancang tp apa yg kt buat dahulukan lah Allah.....mcm ak now...suma org sibuk tnya spai bl aku nak trus mcm nih...mnunggu pd org yg lgsung xtau yg ak msih mnggu dia...jwpan aku simple..ak xtunggu siapa2 pun cuma aku percaya pd janji Allah...mmg aku selalu berdoa bharap dia kembali tp aku xkan mencari dia..biarlah tptus hbungan terus...tp kuasa Allah smua tuh....kalu btul dia jdoh aku...dia akan kembali and kalu tak perkara sebaliknya lah yg berlaku....

Mula 2 dulu aku mmg down tp now aku dh kuat....aku hnya plu luahkan segalanya pd Allah....sedih??tipulah kalu ak xsedih tp ak tak kan bg peluang pd Syaitan utk guna lemah n sedih aku nih utk heret aku kembali mcm zmn jahiliah aku dulu....ermmmmmm...

Papepun....now aku sedar...Allah akan beri ape yang kita PERLU bkn ape yang kita MAHU........Semoga Allah merahmati hdup kt semua.....Amin........

2 comments:

  1. Kak adik rindu... serious.Adik nak kak macam dulu... apa yg kak maksudkan kata ats ni ?? Hari2 adik igt dkt kak.. nak call akak dgr suara pun jd lah.. asalkan adik hilang rindu dkt akak. Sunyi ja bilaa akak xda kt rumah.harap kak rply. Ni no adik 0124475998. :'(

    ReplyDelete
  2. Hai dik...btw selamat pengantin baru...akhirnya selamat dah. .....entry nih utk abg Gjul....hu3...so camne pas kawen.....papepun u look cantek sgt.....akk pun rindu adik.....kim salam mak abah ya.....xmo la sedey2....Allah dah tulis mcm ni pjalanan hidup akk....akk redha n akk harap n doa adik pun sama.....

    ReplyDelete